„MENTALNE PODEJŚCIE KTÓRE STOSUJĄ NAJLEPSI ZAWODNICY NA ŚWIECIE”

Gdy trenerzy instruują zawodnika- „bądź gotowy do kolejnego uderzenia” robią to z zamiarem upewnienia się, że zawodnik nie jest zaskoczony, ani nie znajduje się w niedogodnej dla siebie pozycji, w momencie, gdy przeciwnik uderza piłkę. Zbyt często jednak taka informacja i efekt jej wykonania jest postrzegana jako jedyna korzyść. Zawodnicy nie mają świadomości mocy tego prostego komunikatu. Jeśli jednak zagłębimy się w temat troszkę bardziej, znajdziemy w nim szereg psychologicznych korzyści, dzięki którym staniemy się lepszymi i silniejszymi mentalnie zawodnikami.

Brak treningu umiejętności umysłowych u zawodników może ograniczać jego rozwój i uniemożliwiać wykorzystanie w pełni jego potencjału. Trenerzy zwykle zajmują się rozwojem technicznym, lecz rozwój umiejętności technicznych i mentalnych powinien iść razem w parze. 

Stan Wawrinka od czasu rozpoczęcia pracy z Magnusem Normanem zmienił postrzeganie gry w tenisa, zaczął być bardziej cierpliwy i spokojniej przygotowywał swoje akcje. Zmiana ta zaowocowała największymi sukcesami w karierze Szwajcara.

Mentalny proces „oczekiwania, że przeciwnik odbije każdą piłkę”

Proste mentalne podejście „oczekiwania tego, że przeciwnik odbije każdą piłkę” powinno stać się nawykiem, który poprawi koncentrację i wyeliminuje frustrujące błędy lub błędne podejmowanie decyzji.

Skupmy się na typowej sytuacji w meczu i przeanalizujmy ją pod kątem w/w procesu myślowego. 

Aby lepiej zrozumieć ten proces, spróbuj zwizualizować następujący scenariusz:

„Gracz A wykonał ciężką pracę i zmusił przeciwnika B do zagrania krótkiej piłki, którą można uderzyć atakującym forhendem. Tuż przed wykonaniem forhendu, gracz A zauważa, że przeciwnik odczytał jego zamiary (zawodnik B zaczyna biec w kierunku, w którym zawodnik A miał zamiar zagrać forhend)”.

W tej sytuacji dwa bardzo różne procesy myślowe mogą determinować wynik wykonania forhendu przez gracza A.

 Podejście mentalne nr 1

 Gracz A myśli o zagraniu winnera i nie chce, aby gracz B odbił piłkę:

1. W ostatniej chwili gracz może próbować zmienić decyzję i próbować zagrać piłkę za przeciwnika, co prawdopodobnie skończyłoby się źle wykonanym uderzeniem (jednym z największych błędów, jakie możesz popełnić, jest próba zmiany decyzji na temat rodzaju lub kierunku uderzenia w ostatniej chwili).

 2. Gracz może zagrać zbyt szeroko i ryzykownie chcąc zagrać kończącą piłkę w otwarty kort.

Podejście mentalne nr 2

Jeśli jednak w tej samej sytuacji gracz A nie ma problemu z tym, aby zawodnik B dosięgnął piłkę i odegrał ją na drugą stronę:

1. Gracz będzie trzymał się swojej decyzji i będzie konsekwentnie próbował uderzyć forhend w otwarty kort.

2. Będzie w pełni skoncentrowany na wykonaniu (ustawienie przeciwnika nie będzie miało wpływu na wcześniej podjętą decyzje).

Rafael Nadal cierpliwie i wielokrotnie atakuje przeciwników, za każdym razem będąc przygotowanym na ich odpowiedź. Dzięki temu podejściu sam popełnia niewiele błędów.

Rady, które pomogą Ci podejmować najlepsze decyzje na korcie:

1.Bądź „tu i teraz”.

Jeśli będziesz oczekiwał, że piłka, którą zagrałeś, wróci na Twoją stronę, da Ci to pewność pozostania skoncentrowanym na danej chwili oraz większe prawdopodobieństwo jakości wykonania konkretnego uderzenia (nie będziesz wybiegał myślami zbyt daleko).

Cała Twoja uwaga skupi się wtedy na wykonaniu uderzenia, a myśli nie będą wędrowały do wyniku punktu, jak to się często zdarza, kiedy oczekujesz, że zagrasz winnera.

2. Pewność siebie, czyli unikanie negatywnych myśli.

Kiedy będziesz spodziewał się powrotu piłki, już jest to już pozytywna myśl, gdyż masz pewność, że… zagrasz piłkę w kort.

Co więcej, spodziewając się, że piłka wróci do Ciebie, nie szukasz bardzo ryzykownych, mało opłacalnych zagrań z nadzieją, że przeciwnik nie odbije piłki lub popełni błąd.

Nadzieja na to, że, przeciwnik popełni błąd, może wywołać negatywne, lękliwe uczucia i dodatkowe napięcie podczas meczu, które z kolei może wywołać strach przed porażką.

 3. Skupienie na procesie, a nie na wyniku.

Jeśli będziesz skupiony na procesie, a nie na końcowym wyniku będziesz podejmował bardziej opłacalne decyzje i zachowasz spokój emocjonalny.

 4. Kontrola emocji.

Wiele błędów popełnianych podczas meczu wynika z niepokoju, który pojawia się, gdy zaczynamy obserwować piłkę. Wejdzie czy nie wejdzie w kort lub dobiegnie, czy nie dobiegnie do mojego uderzenia?

Zapewne nieraz miałeś takie myśli w głowie.

Kiedy natomiast oczekujesz, że piłka, którą zagrałeś, wróci na Twoją stronę, lęk automatycznie znika, gdyż jesteś mentalnie gotowy do każdej sytuacji i nic nie może Cię zaskoczyć.

5. Świadomość i ocena sytuacji.

Kiedy jesteś skupiony na danej chwili, Twoja świadomość osiąga bardzo wysoki próg.

Pozwala to na właściwą ocenę sytuacji, dzięki czemu będziesz potrafił wyciągnąć odpowiednie wnioski czy zagranie było dobre, czy złe, aby w przyszłości podejmować w podobnych sytuacjach lepsze decyzje.

Kiedy i jak trenować?

Umiejętność koncentracji oraz skupienia na wykonaniu poszczególnego uderzenia, nie rozpraszając się strachem przed odegraniem piłki przez przeciwnika, można trenować zarówno na korcie, jak i poza nim.

Na korcie podczas treningu możemy łatwo korygować reakcję zawodnika po wykonanym uderzeniu (zwracamy wtedy uwagę czy ustawia się do kolejnego uderzenia zaraz po wykonaniu swojego uderzenia). Warto zapoznać się tutaj z terminem „geometrycznego krycia kortu” (o tym w innym wpisie).

Poza kortem natomiast można zastosować techniki wizualizacji.

Wyobrażenia lub wizualizacja to jeden z kluczowych aspektów treningu mentalnego.

Jeśli trening wizualizacji zostanie konsekwentnie wprowadzany, może przynieść graczowi znaczne korzyści. Wizualizacja jest to proces, w którym świadomie wytwarzane są wewnętrzne obrazy, dzięki czemu podczas „prawdziwej” gry czujemy mniejszy niepokój, popełniamy mniej błędów, zwiększamy zdolności percepcyjne, koordynację, koncentrację i wzmacniamy pewność siebie.

Przywołując konkretne obrazy podczas wizualizacji bądź bardzo precyzyjny, staraj się uchwycić jak najwięcej szczegółów związanych z daną sytuacją na korcie po to, aby w obliczu prawdziwej walki uniknąć niezdecydowania.

Wizualizacja może pomóc Ci w najróżniejszych aspektach gry i nie tylko.

Oto niektóre przykłady zastosowania wizualizacji:

1-Nauka relaksacji (wyobraź sobie jakie rutyny stosujesz, aby wprowadzić się w stan relaksu podczas meczu).

 2-Podziel ruch na sekwencje (rozłóż swoje uderzenia na czynniki pierwsze).

 3-Wizualizuj statyczny obiekt (wyobraź sobie returnującego przeciwnika podczas Twojego przygotowania do serwisu).

 4-Wizualizuj poruszający się obiekt (jak bardzo koncentrujesz się na nadlatującej piłce, na jej rotacji, długości i sile).

 5-Wizualizuj poruszającego się gracza (wyobraź sobie przeciwnika poruszającego się po drugiej stronie siatki).

 6-Wizualizuj z perspektywy trzeciej osoby (zobacz swój mecz oczami kibica, zobacz, jak chciałbyś, żeby ludzie Cię postrzegali).

 7-Wizualizuj mowę swojego ciała (co robisz w sytuacjach stresowych, jak funkcjonujesz w sytuacjach pozytywnych i negatywnych).

 8-Wizualizuj siebie przed meczem (co robisz, jakie masz rytuały, jak prowadzisz rozgrzewkę).

 9-Wizualizuj siebie podczas meczu (jakie masz podejście, jak mocno walczysz, jak trzymasz emocje na wodzy).

10– Wizualizuj siebie po meczu (jak przyjmujesz wygraną lub porażkę, jak podchodzisz do regeneracji po meczu).

Jak widzisz, wizualizacja może pomóc Ci w sferze technicznej, taktycznej oraz mentalnej.

Oczywiście nie zastąpi ona ciężkiej pracy na korcie, ale na pewnym poziomie może podnieść Twoją grę o parę punktów procentowych wyżej.

Wprowadzając ten proces w sposób systematyczny, znacznie poprawisz nastawienie w każdym swoim meczu.

Zwyciężczyni US Open 2019 Bianca Andreescu w wywiadach często podkreśla jak duże znaczenie ma dla niej technika wizualizacji.

Podsumowanie:

W powyższym artykule przedstawiliśmy Ci proces myślowy zwany „oczekiwaniem na każdą piłkę” oraz korzyści z niego płynące.

Dzięki nastawieniu i świadomym procesie „oczekiwania na zagranie przeciwnika” znacznie poprawisz każde swoje zagranie i będziesz bardziej pewny siebie na korcie. Pozwoli Ci to kontrolować swoje emocje, podejmować lepsze decyzje taktyczne oraz będziesz potrafił lepiej dostosować swoją technikę uderzenia do nadlatującej piłki.

Staraliśmy się także, abyś zrozumiał, jak ważne jest łączenie psychologii ze wszystkimi innymi aspektami treningu na korcie. Takie zintegrowane podejście przyniesie dużo korzyści zarówno na korcie, jak i poza nim. Umożliwi lepsze przygotowanie do rywalizacji oraz pomoże w zmaganiach z codziennymi przeszkodami, które napotyka na swojej drodze każdy zawodnik.

Poznałeś również pojęcie wizualizacji i sposób, w jaki możesz ją wykorzystać, aby działała na Twoją korzyść.

Mamy nadzieję, że dzięki naszym radom staniesz się lepszym tenisistą!

Do zobaczenia na korcie!

5 Kluczowych Strategii
Wpisz poniżej adres e-mail na którego mamy wysłać dokument i uzyskaj dostęp do 5 kluczowych strategii które pomogą Ci wygrywać więcej meczów!
Chcę zapisać się do newslettera, oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach treningtenisowy.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę odwołać zgodę. ( więcej informacji )
Zapisz się!

Dodaj komentarz