„10 NAJCZĘSTSZYCH PUŁAPEK MYŚLOWYCH PODCZAS ROZGRYWANIA MECZU TENISOWEGO”

                   

Tenisista podczas meczu podejmuje około 800 do 1200 decyzji. Nie bez powodu mówi się, że tenis jest jednym z najtrudniejszych sportów pod względem obciążeń mentalnych. Większość myśli i interpretacja pewnych sytuacji na korcie tenisowym może mieć negatywny wpływ na końcowy wynik spotkania, a sytuacje w grze, które spotykają zawodników, mogą okazać się wyjątkowo stresujące dla układu nerwowego.

Przedstawimy Ci pewne powtarzające się schematy i pułapki myślowe, które pojawiają się podczas rozgrywania meczu oraz sposoby na ich wyeliminowanie.

ZAPRASZAMY!

1.STRACH PRZED PORAŻKĄ

Alexander Zverev to zdecydowanie jeden z najzdolniejszych tenisistów młodego pokolenia. Jednak podczas gry w turniejach wielkiego szlema do tej pory, zdecydowanie zatracał swoją pewność siebie.

SYTUACJA:  15:40 przy swoim serwisie

PUŁAPKA MYŚLOWA: Jeśli przegram kolejny punkt, stracę swój serwis.

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Skup się na kolejnym punkcie. Rób to, co musisz. Jeden przegrany punkt nie decyduje o wyniku całego meczu, nawet jeśli to break point lub nawet set point. Liczy się wynik końcowy.

2.STRACH PRZED RYWALIZACJĄ

Bianca Andreescu w zeszłorocznym finale US Open prowadziła z Sereną Williams 6:3,5:1. Jednak w końcówce meczu straciła koncentrację i musiała włożyć wiele wysiłku, aby ostatecznie wygrać drugiego seta 7:5 i sięgnąć po swój pierwszy tytuł wielkoszlemowy.

SYTUACJA: 2-5 przy swoim serwisie

PUŁAPKA MYŚLOWA: Jeśli przegram tego gema, przegram pierwszego seta.

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Co by się nie działo dam radę. Jestem silny mentalnie i spróbuję to wykorzystać. Aby wygrać mecz trzeba wygrać dwa sety, dlatego przegrana pierwszego seta nie oznacza porażki.

SYTUACJA: 5-2   (odwrotna sytuacja niż ta powyżej)

PUŁAPKA MYŚLOWA:  Muszę wygrać tego gema, ponieważ da mi to prowadzenie w setach.

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Prowadzisz, więc wciąż musisz ciężko pracować. Wyobraź sobie, że przegrywasz 2-5.

3.STRACH PRZED POPEŁNIENIEM BŁĘDU

Fernando Verdasco rozegrał w 2009 roku pasjonujący półfinał Australian Open z Rafaelem Nadalem. Zakończył go jednak podwójnym błędem serwisowym, zagrywając ostatni serwis, jakby nie wierzył w możliwość odwrócenia sytuacji.

SYTUACJA: 5-6 w gemach 30/40 przy swoim serwisie i drugi serwis

PUŁAPKA MYŚLOWA:  Jeśli zaserwuję słabo, przegram seta.

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Wykorzystaj swoją energię, aby skupić się na następnym punkcie. Przypomnij sobie swój dobry drugi serwis i powtarzaj w myślach, gdzie chcesz go umieścić. Pamiętaj o rutynie serwisowej.

4.STRACH PRZED ZWYCIĘSTWEM LUB UTRATĄ PROWADZENIA

SYTUACJA: 4-2

PUŁAPKA MYŚLOWA: Wygrywam, więc teraz nie mogę sobie pozwolić na żadne błędy.

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Skup się na następnym punkcie i na swoim planie gry. Jeśli jesteś zbyt zachowawczy, spróbuj ponownie skupić się na zautomatyzowanych procesach, dzięki którym osiągnąłeś prowadzenie. Bądź tu i teraz. Jeśli jesteś na prowadzeniu, naprawdę nie ma powodów do negatywnego myślenia. Ciesz się procesem.

5.IDENTYFIKACJA PORAŻKI Z POCZUCIEM WŁASNEJ WARTOŚCI

SYTUACJA: 3-6  4-5 30:40

PUŁAPKA MYŚLOWA: Jeśli przegram punkt wszystko skończone

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Mecz wygrywa ten, kto wygra ostatnią piłkę, a gdy wynik jest bardzo wyrównany, to ma to tym większe znaczenie. Postaraj się troszkę zwolnić tempo i nieco przetestować odporność mentalną przeciwnika.

Należy pamiętać, że większa presja statystycznie spoczywa na zawodniku, który …prawie wygrał. Im dłużej będziesz w grze, tym masz większe szanse na końcowe zwycięstwo. Pamiętaj, że w każdym momencie wszystko może się zmienić o 180 stopni. Jeśli zdobędziesz punkt, przewaga mentalna może być po Twojej stronie.

Nawet jeśli przegrałeś punkt i w konsekwencji cały mecz, oznacza to tyle, że … po prostu przegrałeś  mecz … nic więcej. Nie oznacza to, że jesteś beznadziejny i nie mówi to nic o Tobie jako osobie. Musisz zaakceptować wynik meczu bez jakichkolwiek wymówek. Nawet najlepsi gracze przegrywają mecze, ale pod koniec sezonu kończą na szczycie rankingu, po drodze wygrywając wiele turniejów. Twoim celem nie zawsze musi być wygrana, ale także a może nawet przede wszystkim chęć doskonalenia i poprawy swojej gry. Daj z siebie wszystko i bądź z siebie dumny.

6.UMYSŁ KRYTYCZNY

SYTUACJA: 4-3  30:40 break point dla Ciebie, psujesz prostego woleja

PUŁAPKA MYŚLOWA:  Co za błąd! Oczywiście nie wytrzymałeś presji!

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Zachowaj spokój. Skoncentruj swoją energię na następnym punkcie. Bądź tu i teraz. Trzymaj się swojego planu gry. Graj tak, jakby każdy punkt był pierwszym punktem, a każdy gem pierwszym gemem.

Może straciłeś punkt, ponieważ miałeś w głowie myśli typu „muszę wygrać ten punkt” lub „nie mogę zepsuć tej piłki”. Powyższe myśli mogą wywoływać stres w układzie nerwowym, jednocześnie zmniejszając efektywność. Jęczenie i narzekanie po utracie takiego punktu w większości przypadków może powodować:

– strach, który budzi wątpliwości co do możliwości wykonania dobrej jakości uderzenia

– utratę stabilności emocjonalnej

– zbyt duży stres który blokuje gracza do grania swojego najlepszego tenisa w ważnych momentach

Pamiętaj, że często wygrywasz lub przegrywasz punkty w zależności od Twojego stanu emocjonalnego. Miej to na uwadze.

Prawda jest taka, że ostatni punkt to już przeszłość i należy skupić się na następnym. Przede wszystkim nie możesz zmienić tego, co już się stało. Warto przywołać tutaj słowa Rafaela Nadala: „To jest tenis. Możesz zagrać pięknego winnera po długiej i intensywnej wymianie, ale dla końcowego wyniku nie jest on cenniejszy niż popełniony przez ciebie niewymuszony błąd. Siła umysłu – umiejętność odróżniająca zwycięzców od prawie zwycięzców. Musisz odrzucić porażkę, uwolnić umysł, unikać zbyt wielu przemyśleń”.

7.SYSTEM OBRONY PSYCHOLOGICZNEJ

Nawet najwięksi mistrzowie są po prostu ludźmi i czasami nie potrafią zapanować nad swoimi emocjami.
Roger Federer podczas Sony Ericsson Open Miami 2009.

SYTUACJA: Błąd podczas wykonywania prostego uderzenia z woleja

PUŁAPKA MYŚLOWA:  Po co chodzisz do siatki?! I tak masz słabego woleja!

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Jeśli miałeś plan i strategię na mecz, podążaj za nim niezależnie od wszystkiego. Rób to, co musisz i szukaj szans, jakie się nadarzają podczas budowania punktu, akceptując wszystko co dobre i złe. Bardzo często to, co sprawia, że czujesz się swobodnie na korcie tenisowym, nie jest tym, co pozwala wygrać mecz. Zaufanie i poczucie własnej wartości to umiejętności, które pozwalają tenisistom działać poza ich strefą komfortu, a to z kolei na dłuższą metę przynosi dobre rezultaty. W meczu możesz kontrolować proces, ale nie możesz kontrolować wyniku.

8.NEGATYWNA OCENA SYTUACJI

SYTUACJA: Błąd podczas wykonywania prostego ataku z półkortu

PUŁAPKA MYŚLOWA: Zawsze psujesz proste piłki w ważnych momentach!

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE:  Pomóż sobie mentalnie: wróć do rytuałów oddechowych, rozluźnij mięśnie, podejdź do sytuacji w sposób neutralny, wizualizuj taktykę następnego punktu, kontroluj optymalne pobudzenie i trzymaj się swoich rytuałów. Bądź panem swojego losu i zarządzaj równowagą emocjonalną, niezależnie od tego, co się właśnie wydarzyło. To tylko kwestia Twojej woli.

9.NISKIE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Marat Safin nie zawsze potrafił zapanować nad emocjami. Zdarzało mu się po własnych słabych zagraniach, dosadnie komentować swoją grę.

SYTUACJA: Błąd podczas wykonywania smecza

PUŁAPKA MYŚLOWA: Nigdy tego nie zagrasz! Jesteś beznadziejny!

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE: Zaufaj swoim umiejętnościom. Jeśli na treningu wykonasz podobne uderzenia z wysoką jakością, nie masz się czego obawiać. Świadomy trening czyni mistrza.

10.BRAK MOTYWACJI

SYTUACJA: Błąd podczas próby zagrania winnera z prostej piłki

PUŁAPKA MYŚLOWA: Po co Ty w ogóle grasz w tenisa? To wszystko jest bez sensu!

POZYTYWNE ROZWIĄZANIE:  Pamiętaj że grasz w tenisa, bo lubisz to robić, więc powinieneś cieszyć się, że masz taką możliwość. Podejmij wyzwanie i testuj samego siebie (własne umiejętności). Spróbuj przy każdej okazji budować swoją osobowość i charakter. Niezależnie od wyniku, jesteś w stanie zareagować pozytywnie. Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z porażkami, być może powinieneś zmienić dyscyplinę sportu. Wszyscy przegrywają mecze. Tenis jest bardzo stresującą grą, a zrozumienie tego faktu pozwoli Ci lepiej przygotować się na mecze. Znajdź praktyczne rozwiązania, uwierz w swoje umiejętności, włóż 100% wysiłku i zaakceptuj wynik, przyjmując pełną odpowiedzialność za swoje reakcje na korcie.

Jeśli jesteś prawdziwym wojownikiem, niepowodzenia dodatkowo wzmocnią twoją determinację do odniesienia sukcesu. Jeśli chcesz rywalizować na najwyższym poziomie, najpierw musisz wygrać bitwę z samym sobą.

Prawdziwi mistrzowie nie rodzą się mistrzami, ciężko pracują nad swoimi słabościami i codziennie budują swój charakter wojownika.

PODSUMOWANIE

Mózg człowieka jest niezwykle potężny i może działać na Twoją korzyść  lub przeciwko Tobie. Słabe umiejętności umysłowe często pogarszają wyniki tenisisty. Na szczęście nad siłą mentalną można stale pracować, tak aby stała się ona naszym sprzymierzeńcem i dodatkową bronią.

Powodzenia!

5 Kluczowych Strategii
Wpisz poniżej adres e-mail na którego mamy wysłać dokument i uzyskaj dostęp do 5 kluczowych strategii które pomogą Ci wygrywać więcej meczów!
Chcę zapisać się do newslettera, oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach treningtenisowy.pl. Wiem, że w każdej chwili mogę odwołać zgodę. ( więcej informacji )
Zapisz się!

Dodaj komentarz